"Bart Van Loo maakt in deze Napoleon de hoge verwachtingen van na Chanson helemaal waar”, stelt Het Nieuwsblad. "Een handige mix van geschiedenisles, cabaret en toneel" volgens De Theaterkrant. "Expressief en meeslepend verteltheater" schrijft de Volkskrant. "Een meesterverteller die mensen op een trip meeneemt. Merci, Bart, voor het uitzicht. Knap, heel knap", aldus Jeroen Olyslaegers.
Dat Bart van Loo kon schrijven, wisten we. Dat hij kon praten, dat was dankzij De Laatste Show en De Wereld Draait Door ook bekend. Maar dat hij zich onlangs ontpopte tot ‘podiumbeest in driedelig pak’ (Knack), was een regelrechte oog- en ooropener. De voorstelling Chanson – une belle histoire kreeg overal in de Lage Landen de handen op elkaar.
In deze nieuwe show blijft hij in Frankrijk, bij muzikant Geert Hellings, en bij zichzelf. Zijn besteller over Napoleon smeekte om een vertaling naar het podium. Met zijn gekende bevlogenheid en zin voor humor legt Van Loo zijn familiegeschiedenis naast die van Bonaparte. De kleine keizer komt bij hem tot leven, wordt een mens van vlees en bloed die onder zijn huid kruipt. Was Napoleon een bevlogen revolutionair of gewoon een tiran? Een getalenteerde sterveling of een onaantastbaar opperwezen? Rasverteller Bart Van Loo jongleert met de tegenstellingen die Napoleon nog steeds oproept.
Tijdens de chanson-tournee leerde hij gitarist en singer-songwriter Geert Hellings kennen die speciaal voor deze voorstelling een even verrassende als poëtische soundtrack componeerde. Dankzij de unieke beelden van kunstenaar Koen Broucke is Napoleon ook visueel een bekoorlijk spektakel geworden - beluister de singel In de schaduw van de Revolutie. Kortom, een bruisende melange van beeld, woord en muziek.
Geert Hellings is de frontman van Stanton en vaste gitarist van Guido Belcanto. Beeldend kunstenaar Koen Broucke is fellow van de Glasgow School of Art en werd onlangs nog geprezen om zijn Waterloo-expositie.
Pers
- “Bart Van Loo maakt in deze Napoleon de hoge verwachtingen van na Chanson helemaal waar. (…) Het publiek wordt voortdurend mee in zijn verhaal getrokken en naast de structuur van de voorstelling zit ook de woordkeuze helemaal goed. (…) Door de vloed aan alliteraties en binnenrijm lijkt hij bijna een stuk wereldgeschiedenis vertaald te hebben naar de poëzie. Knap.” (Het Nieuwsblad)
- “Van Loo combineert geschiedenis met persoonlijke ervaringen en dat levert expressief en meeslepend verteltheater op. (…) Hij doet denken aan cabaretier Diederik van Vleuten die ook al zo mooi geschiedenis naar theater wist te brengen. (...) Zonder de naam Trump te noemen, laat Van Loo met slimme verteltrucs zien hoe tijdloos de methoden zijn die machtswellustelingen gebruiken om de wereld naar hun hand te zetten." (de Volkskrant)
- "Van Loo is een begenadigd en bevlogen verteller, een acterend historicus met ingestudeerde gebaren en kokette pasjes. Naast die vertelvaardigheden heeft de voorstelling nog een sterke troef: het uitstekende gitaarspel van Geert Hellings. Hij vlecht heel soepel de Marseillaise door zijn boeiende soli heen en verjazzt Abba’s Waterloo. Deze Napoleon is een handige mix van geschiedenisles, cabaret en toneel." (Theaterkrant)
- “Podiumbeest in driedelig pak, waterval van feiten en weetjes, panache en intact enthousiasme, showmanship waar niets op af te dingen valt" (Knack)
- "Is Bart Van Loo een schrijver, redenaar of performer? Als hij op het podium staat met zijn voorstelling “Napoleon” is hij alles ineen en zelfs meer. Een woordkunstenaar en een magistrale verteller die het leven van Napoleon fileert en in het publiek gooit." (Focus-TV)
- "Van Loo is een geboren verteller die de aandacht van zijn toehoorders voortdurend weet vast te houden en ze met zijn Napoleon nu en dan echt op het puntje van hun stoel weet te kluisteren” (Het Laatste Nieuws)
- "Zijn uitgebreide woordenschat, zijn beeldig taalgebruik en zijn uitgebreide kennis vormden het palet dat hij ter hand nam om met de penselen van zijn vurige vertelstijl, zijn gevoel voor ritme en timing en een gezonde dosis humor beelden op te roepen waarin het publiek moeiteloos werd meegezogen (…) Hoewel we ons bewust waren van het feit dat we gewoon in De Roma in Borgerhout zaten, leek het toch alsof we er fysiek bij waren in de sneeuw en de barre strijd. (…) De kunstwerken van Koen Broucke zorgden voor de juiste visuele toonzetting. (…) Geert Hellings' gitaarspel was ook een meerwaarde voor de voorstelling."(Concertnews)
- "Met zijn meeslepende betoog over Napoleon wist Bart Van Loo van begin tot eind te boeien. Gedetailleerde, maar ook prozaïsche en banale wederwaardigheden dreven in zijn woordenstroom mee. Hij paradeerde over het toneel, gedreven, alsof hij de vele informatie als een voedende moeder in de monden van zijn schare volgers wilde storten. Wat een enthousiasme. Zelden eerder geschiedenislessen geconsumeerd die doorspekt waren met zoveel humor." (Steenwijkercourant)
- "Bart Van Loo fileert Napoleon en ontpopt zich als een podiumbeest." (ATV)
- "Alweer een schot in de roos. Alle succeselementen zijn nog steeds aanwezig : een bevlogen verteller, een prachtig decor en zeer fijne Nederlandstalige muziek met een gouden chansonrandje." (Het Chanson Offensief)
- "Wat een eloquentie! Een verbale wervelwind die bij mij de gevoeligste snaar raakt." (Matthijs van Nieuwkerk)
- In het TV-journaal.
- Bij Van Gils & Gasten.
Video's
Reacties
De huisdichter van De Morgen:
Foto's
Wie?
Tekst en spel: Bart Van Loo
Muziek: Geert Hellings
Beelden: Koen Broucke
Foto affiche : Koen Broos
Ontwerp affiche: Gert Dooreman
Geluid en licht tijdens de voorstelling: Bart De Koster (TheaTech)
Productie, info en boekingen: Rumoer!
Boekingen in NL:
Met dank aan Luc De Klerck voor het beeldje op de affichefoto.
Andere foto's: Timoti Vandebriel & Koen Broucke; Marcel Nelis
6 opmerkingen:
Zijn er ook optredens gepland in de buurt van Leuven?
Voor dit jaar is dit de lijst. Misschien in 2018, maar nog niet gepland voorlopig.
Zou passage in Leuven ook zeer waarderen !
Ok, stel het samen eens voor bij CC Leuven voor reprise 2018? :-)
Gisteren jou voorstelling gezien in de Roma.
Ik heb er erg van genoten en veel bijgeleerd.
Maar weet je ook wat Napoleon zei aan het graf van Frederick de Grote , koning van Pruisen ?
Je leest het bij Sebastian Haffner in zijn boek. Pruisen , deugden en ondeugden van een miskende staat.
Groeten
Erik Wynants
Kom aub ook naar Ter Dilft in Bornem! Alvast bedankt!
ps: ik heb jouw boek klaarliggen!
Een reactie posten