vrijdag 30 maart 2018

Martelaar voor de vrede

Men noemt me wel eens een bevlogen enthousiasteling. Het zou ongeloofwaardig zijn dat te bestrijden, maar het verhinderde me niet om een kritisch boek over Napoleon te schrijven. Dat vonden Napoleon-fans niet altijd even leuk. Iemand verweet me zelfs "een vilein boek" te hebben geschreven. Nu ligt er een nieuw Napoleon-boek in de winkel, eentje dat de keizer omschrijft als "martelaar voor de vrede". Op de achterflap wordt mijn naam gebruikt als voorbeeld van iemand die een ongegrond streng oordeel heeft geveld. Kijk, zo kom ik voor een keer ook eens in de hoek te staan van vervelende critici. Wat Napoleon betreft, voel ik me daar goed op mijn plaats.

Oh ja, morgen strijken we met de (ook redelijk kritische) voorstelling neer in Sint-Gillis-Waas, daarna houden we een korte lentestop om ten slotte een laatste streep te trekken. Nog twaalf keer, en het doek valt. Klik hier voor de laatste data.


Michel Franceschi en Ben Weider
NAPOLEON, MARTELAAR VOOR DE VREDE

Mijn boek is geen hagiografie, evenmin een anti-Napoleon-pamflet, wel een kritische doorlichting van een man die een tot de verbeelding sprekende legende rond zich wist te creëren, een legende die door een leger van bewonderaars en sympathiserende schrijvers tot vandaag wordt onderhouden. Hem mateloos bewonderen is even vermoeiend als hem afbreken op elke pagina, maar het is echt wel mogelijk een coherent kritisch betoog op te bouwen. Al is dat sommigen al een doorn in het oog.

Geen opmerkingen: