vrijdag 29 september 2017

Kurt

In de zomer van 2002 maakte ik mijn radio-debuut bij ene Kurt Van Eeghem​. In het onvolprezen programma Heldenmoed mocht ik vijf keer langskomen om het te hebben over mijn reizen in de sporen van Zola, Hugo, Maupassant etc. Wat was ik vereerd! Dat ik nog een ongepubliceerd auteur was, deed niet terzake. Als onbekend groentje ontving hij me met alle égards. Zelfs liet hij me het eerste gesprek overdoen omdat ik te gespannen was. “Bart, jongen, we gaan dat nog een keertje terug doen. Vertel me dat nu gewoon een keer alsof we op café zitten.” Daarna ging het vanzelf. Moet ik zeggen dat ik toen veel heb geleerd? En dan heb ik het nog niet gehad over zijn elegante gastvrijheid, zijn generositeit en eeuwig positieve blik. In 2006 zou hij uiteindelijk Parijs retour voorstellen in het Franse consulaat in Antwerpen. Nadien gingen onze wegen - zoals dat gaat in het leven - een andere richting uit. Nu en dan liepen we elkaar nog eens tegen het lijf. Maar zijn stem bleef er als altijd, als baken op de radio deze keer. Dank voor al die schoonheid, Kurt, dank ook voor de steun in de beginjaren. Wij gaan zeker nog van je horen, het ga je goed, beter, best!









Geen opmerkingen: