Auteur-performer Bart Van Loo trapte dit weekend zijn literaire
chanson-tournee af die nog loopt tot 7 juni. Knacks vliegende reporter
Michiel Leen ging naar de première en neuriede mee.
Tekst: Michiel Leen.
Foto's: Chris Rachel Spatz
Met 'Chanson: une belle histoire' breidt Bart Van Loo zijn bekende chansonconference uit met muzikale intermezzi van een live orkest. Dankzij deze interventies van het orkest Eddy &Les Vedettes bereikt Van Loo's verhaal zijn ultieme vorm.
Het is trouwens hoegenaamd niet de eerste keer dat uw
dienaar Van Loo aan het werk ziet met zijn chansonconference. Een
embryonale versie van de huidige show was al in 2011 te zien op de
Knack-dag tijdens de Boekenbeurs. Van Loo's 'gezongen geschiedenis van
Frankrijk' was toen net uit. Bedoeling was dat de schrijver in gesprek
zou gaan met Piet Piryns, maar dat was buiten Van Loo's schijnbaar
nimmer aflatende enthousiasme gerekend. Eenmaal op dreef krijgt zelfs de
meest gehaaide interviewer er geen speld meer tussen.
Wanneer
Van Loo in 2012 op tournee vertrekt, heeft hij zijn boek in een
onderhoudende conference gegoten, opgeleukt met liedfragmenten uit de
laptop. Een onemanshow, noodzakelijkerwijs. Zoveel panache en
enthousiasme als Van Loo in zijn voordracht legt, vereist een podium
voor hem alleen.
Vraag is dus hoe Van Loo het ervan afbrengt nu hij het podium deelt met Eddy & et les Vedettes, en wat het balorkest zal bijdragen aan een verhaal dat uw dienaar intussen erg bekend in de oren is gaan klinken.
Vraag is dus hoe Van Loo het ervan afbrengt nu hij het podium deelt met Eddy & et les Vedettes, en wat het balorkest zal bijdragen aan een verhaal dat uw dienaar intussen erg bekend in de oren is gaan klinken.
Le goesting
Alors. Voor aanvang van de voorstelling is de zaal
gehuld in mistgordijnen uit de rookmachine. Niettemin valt op het podium
alvast het blinkende instrumentarium van het balorkest te ontwaren, met
daarnaast een terrastafeltje onder een ouderwetse lantaarnpaal- een
nostalgisch decor dat lijkt weggelopen uit de Disneyfilm The Aristocats. Van Loo retro?
Niettemin
is het vanaf de eerste minuut bal . Bij het opkomen toont Van Loo zich
meer dan ooit podiumbeest. In zijn driedelige blauwe pak, meteen vooraan
in het voetlicht, om het publiek te verwelkomen met een diepe buiging ,
een Claude Francoisiaanse glimlach op de lippen: "Salut les copains!" Le goesting, quoi.
Dat
Van Loo's petite histoire van het chanson aanvangt in het Herentals van
de jaren '80, godbetert op de tonen van de Dire Straits, wisten we al.
Maar deze keer nemen Eddy & Les Vedettes de muziek voor hun
rekening. En het moet gezegd: het compacte orkestje kwijt zich met brio
van zijn taak. Of er nu een hoempaversie van de Marseillaise ten beste
moet worden gegeven, een a-capellaversie van het Dieu sauve le roi
dat later door de Britten zou worden gekaapt als volkslied, of een
doorwrocht 'La Foule', Edith Piaf indachtig, de band walst met flair
doorheen de klassieke chansons, niet zelden begeleid door instemmend
geneurie uit het publiek.
Clo-clo
Bij die intermezzi trekt Van Loo zich meestal terug aan zijn
terrastafeltje. Meestal, maar niet altijd. Tijdens 'Sacré Charlemagne'
vervoegt Van Loo de band en neemt hij zelfs de backing vocals voor zijn
rekening, met de maniertjes van een rockster achter de microfoon. Even
de innerlijke Clo-Clo de vrije teugel laten?
De zeldzame luisteraars die deze
plaat nog niet kennen, krijgen hem tijdens deze tournee alleszins in
zijn ultieme super-de-luxe editie te horen. Voor "Zet die ploat af!" is
het dus nog wat te vroeg. Maar mag ik dan ook even in herhaling vallen?
Een geschiedenis van het Franse chanson presenteren zonder ook maar één
keer te verwijzen naar het prachtige "La Javanaise" van Serge Gainsbourg, neen, daar komt zelfs Bart Van Loo in onze ogen niet mee weg. Je persiste et je signe.
'Chanson: une belle histoire' loopt nog tot 7 juni in Vlaanderen en Nederland.
Michiel Leen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten