vrijdag 12 januari 2018

Vertelkracht en onderwijs

Een half jaar geleden interviewde Frans De Clercq me voor Proff, het blad van de leerkrachten Frans. Dit gesprek over onderwijs, optreden en schrijven viel hier nu in de bus. Opmerkelijk hoe zeer een interview een momentopname is: ik had net de Napoleon-tournee achter de rug - de herneming komt eraan - en die voorstelling was helemaal in mijn lijf én woorden gekropen. Vandaag zou ik het wellicht de hele tijd over de middeleeuwen hebben.

In een antwoord op een vraag over het verband tussen vertelkracht en onderwijs haal ik Matthijs van Nieuwkerk aan die ooit stelde dat ik “de gedroomde leerkracht” zou zijn. Gelukkig relativeer ik dat door te zeggen dat hij overdreef, dat vertellen gewoon mijn aard is, maar de essentie liet ik onvermeld. Ik was zeker niet de gedroomde leerkracht, de waarheid is op dat vlak namelijk nogal simpel: een verteller maakt nog geen goed leerkracht - wellicht is het omgekeerde veeleer het geval.

(Hoe zeer ik mijn best ook deed, destijds kreeg ik de leerlingen lang niet altijd mee. Lag het aan mij? Lag het aan hen? De waarheid zal in het midden liggen. De situatie is nu anders. Mensen die een ticket betalen om te komen luisteren, zijn in zekere zin per definitie geïnteresseerd. Het is een dankbaar publiek.)

Merci aan de redactie van Proff voor de gewaardeerde interesse.

Uiteraard wens ik elke leerkracht, van kleurklas tot zesde middelbaar, een soepele rentrée toe: u oefent de belangrijkste job ter wereld uit.


(Het hele interview kunt u hier nalezen).

Geen opmerkingen: