woensdag 13 mei 2015

Où sont les neiges d'antan? O tijd... waer bestu bleven?

Gisteren fijne "Belle histoire" in Heist-op-den-Berg, waar de wortels liggen van de familie Van Loo, het dorp dat mijn grootvader Hendrik in de jaren dertig verliet om mijn grootmoeder te huwen en zich in Bouwel te vestigen in een straat met een toch wel zeldzame naam - Echelpoel. Tevoren woonde hij in de Verkenstraat in Hallaar (deelgemeente van Heist) en na mijn optreden dacht ik: laat ik eens door die straat rijden. Daar waar hij honderd jaar geleden opgroeide onder de vleugels van mijn overgrootvader Jozef Van Loo. Midden in die straat staat een monument voor een in 1944 neergestort Amerikaans vliegtuig. Ik stap uit om het monument van naderbij te bekijken en wat stel ik vast? Net daar begint een nieuwe straat. En hoe heet die straat? ECHELPOEL!!! De straat waar hij de rest van zijn dagen in Bouwel zou slijten lag tijdens zijn jeugd al voor zijn neus - Volgens Google Maps zijn er maar 2 Echelpoels in Vlaanderen.

En zo was het een dag waar mijn voorouders veel door mijn hoofd spookten. Het dient gezegd dat ze een belangrijk deel uitmaken van de Chanson-voorstelling en dat het in de Napoleon-voorstelling niet anders zal zijn. Ik zit ingebakken in mijn stamboom, en nu ik zelf een dochter heb, voel ik dat alleen nog maar sterker.

Zopas verscheen er nog een stukje in de Gazet van Antwerpen over mijn roots, dat past hier eigenlijk wel bij.







Een terugblik naar weleer... naar Bouwel... zoete herinneringen.
Klik hier voor een leesbare weergave.



Geen opmerkingen: