maandag 11 december 2017

Da Vinci in Tongerlo


Enkele jaren geleden trok ik me er regelmatig terug om rustig te kunnen lezen en schrijven. Altijd werd ik warm ontvangen. Elke keer ik iemand over de abdij van Tongerlo hoor praten, maakt een behaaglijk gevoel zich van me meester. Wat hieronder staat, wist ik dus allang, maar nu is men op zoek naar bedrijven die de restauratie van deze "halve Da Vinci" financieel willen steunen. Wat in het artikel staat klopt: destijds was het onderscheid leerling-meester niet altijd even duidelijk te trekken, zelfs Jan van Eyck had een twaalftal assistenten toen hij het Lam Gods afwerkte. Alleen was daar als het ware geen beginnen aan. Hierover kun je lang soebatten, maar wat geen voer voor discussie is: dit bijzonder waardevol werk bevindt zich gewoonweg in Tongerlo, het is onze taak om er zorg voor te dragen. Bedrijven met een kunstziel, steek uw nek en centen uit.

PS Voornemen voor 2018: me opnieuw enkele dagen terugtrekken in de schaduw van Da Vinci.

Geen opmerkingen: