zaterdag 21 februari 2009

bleu.blanc.rouge

Het onvolprezen Nederlandse tijdschrift En route zet in hun winternummer mijn blog in de bloemetjes, en wel bij monde van Karin de Koning, de dame die in het blad al jaren mooie, maar kritische stukken schrijft over Franse literatuur. Ik verleen haar dan ook graag het woord:
Inmiddels loopt de blog van de Vlaamse auteur Bart Van Loo (Parijs retour en Als kok in Frankrijk) als een trein. Hij ziet er prachtig uit en het is een feest om de wedervaardigheden van de schrijver in de Franse literaire wereld te lezen. Literair-culinaire tips, ontmoetingen met hedendaagse schrijvers, reacties op nieuwe uitgaven, herinneringen aan zijn reizen door de 19e-eeuwse literatuur. Gelardeerd met filmpjes, zoals een fragment uit de verfilming van L'oeuvre au noir (Het hermetisch zwart) van Marguerite Yourcenar en een interview met J.M.G. Le Clézio op France Inter, pal vóór de bekendmaking van de Nobelprijs voor de literatuur. En een schitterend fragment uit de Franse tv-sketchreeks Les Deschiens over 'lezen'... Een blog om wekelijks te bekijken!
Die woorden doen deugd, maar de toekomst wacht. Vanaf morgen trek ik me een week terug op een geheime plek om hard te werken aan mijn volgende boek. "Ik geloof in de kracht van de arbeid, van het gestructureerde werk, het dagelijkse beuken, de plicht om elke dag een stap vooruit te zetten in mijn oeuvre", zei Emile Zola tijdens een toespraak op 18 mei 1893. Ik ben maar een luis in zijn pels, laat daar geen twijfel over bestaan, maar dat neemt niet weg dat zulke woorden ook luizen kunnen inspireren bij hun mierenwerk! Au travail!
(Prent: De Heilige Cecilia zingt de lof van de Heer van Mignard le Romain, 1612-1695)

1 opmerking:

Unknown zei

"au travail"zei hij en vertrok daarna naar Frankrijk om in de armen van zijn geliefde wat weg te dromen ,of om de nodige inspiratie op te doen voor z'n boek :)