woensdag 13 november 2013

Op zoek naar Marcel Proust

Mooi mooi mooi. Een ontketende Pat Donnez deed het met Radio Marcel op Klara, en Joos (Radio 1) schotelde ons ook al een dagelijks eerbetoon aan Marcel Proust voor. Het mag wel: het eerste deel van de Recherche verscheen honderd jaar geleden.

Nu dringend een been breken en zelf verder geraken dan die eerste honderden bladzijden. Toch een kwestie van de tijd te vinden...


Ter opwarming alvast:


Opmerkelijk: het laatste woord van deze eindeloze zoektocht naar de verloren tijd is wel degelijk... "temps". Allez kom, in een ruk van het fameuze begin naar het al veel minder gelezen einde:

"Longtemps, je me suis couché de bonne heure. ...

(...)

Si du moins il m'etait laissé assez le temps pour accomplir mon oeuvre, je ne manquerais pas de le marquer au sceau de ce Temps dont l'idée s'imposait à moi avec tant de force aujourd'hui, et j'y décrirais les hommes, cela dût-il les faire ressembler à des êtres monstrueux, comme occupant dans le Temps, une place autrement considérable que celle si retreinte qui leur est réservée dans l'espace, une place, au contraire, prolongée sans mesure, puisqu'ils, touchent simultanément, comme des géants, plongés dans les années, à des époques vécues par eux, si distantes - entre lesquelles tant de jour sont venus se placer - dans le Temps."




Geen opmerkingen: