vrijdag 11 maart 2011

Spraakwater combineert gastronomie, literatuur en schilderkunst

Zin in de zalm van Honoré de Balzac of in champagne gekookte truffelschijfjes? Goesting in Benno Barnard op een bedje van Geert van Istendael? Of in Kempenzonen Vitalski en Walter van den Broeck? Gerda Dendooven? Zin in een literair diner en een babbel over de schone letteren? Kom dan op zaterdag 19 maart naar Herentals. CC 't Schaliken vroeg me als curator en dat betekent grosso modo dat ik mijn zin mag doen. Ik koos voor een combinatie van literatuur, gastronomie en schilderkunst.

Die avond speek ik met Geert van Istendael, Benno Barnard, Vitalski en Walter van den Broeck. Vooraf kunt u een onuitgegeven menu uit Als kok in Frankrijk naar binnen spelen in tal van Herentalse restaurants (gerechten die zo komen aanvliegen uit de negentiende eeuw). Ik vroeg  ten slotte aan kunstenaar Kris Gevers om eigenzinnige portretten te maken van alle auteurs. Volg zijn work in progress op de voet. U ziet hier één klein voorbeeldje: Walter van den Broeck die al aardig vorm begint te krijgen.

Dat alles samen vormt de eerste editie van het gloednieuwe literaire festival Spraakwater. Meer informatie vindt u hier en uiteraard op de site van CC Herentals. Of bekijk snel het vinnige interview op RTV (zelf ben ik na het visioneren van dit fijne beelddocument naar de kapper gehold, soms heb je een spiegel nodig om tot enig inzicht te komen).

Geen opmerkingen: