woensdag 18 mei 2016

Tien jaar "Parijs retour"; dix ans déjà...

 

Vandaag 10 jaar geleden, 18 mei 2006, werd mijn eerste boek "Parijs retour" voorgesteld in het Consulat-Général de France. Wat heb ik aan dat boek gezwoegd, gewerkt, wat heb ik gelezen en gereisd. Wat heb ik geleefd. Het moest en zou er komen, een uit de onderbuik opborrelende urgentie. "Een mens is pas echt een mens te noemen als hij een of andere hartstocht bezit. Een man zonder hartstocht, een volkomen onberispelijk mens, is een wanstaltig wezen, een embryonale engel aan wie geen vleugels zijn gegroeid". Dit citaat van Honoré de Balzac staat vooraan in het boek, en het zegt veel over de sfeer waarin het werd geschreven; het zegt niets over het schroeien van die vleugels, al was uiteraard ook dat mijn deel. Het boek verscheen toen ik moeizaam uit een depressie/burn-out aan het klauteren was. Terwijl ik deze woorden tik voel ik het weer woelen in mijn lijf, in mijn kop, in mijn geest... 

Na het verschijnen van die eersteling gaf ik definitief mijn job in het onderwijs op en koos ervoor te leven van pen en stem. Zo ben ik geworden tot wat ik nu ben, en die mei-avond staat dan ook met gouden inkt in mijn persoonlijke annalen genoteerd. Ik schreef er destijds een in enige emotie gedrenkt stukje. Sprekers die dag waren Harold Polis, Kurt Van Eeghem en Kris Lauwerys. Ze staan ook op de foto's, een stuk jonger dan vandaag, 3650 dagen om precies te zijn.

PS: De Bezige Bij viert dit eerste decennium met de pocket-uitgave van de trilogie (die opent met "Parijs retour"); begin juni in de winkel. Daar komen we nog op terug, vandaag alleen maar nostalgie, melancholie en ook wel enige gevoelens van zoete tevredenheid.






Geen opmerkingen: