vrijdag 20 december 2013

Drie zaken die me troffen...

...in de literaire eindejaarslijstjes van De Standaard


1) "Benno Barnards Dagboek van een landjonker is een dagboek zoals je dat van landjonker verwacht: arrogant, zelfvoldaan, egocentrisch, aanstellerig, tegenstrijdig en bovenal schaamteloos stapelt Barnard waarheid op waarheid. Vanzelfsprekend zijn waarheid en vooral dat maakt het een feest deze pagina's te lezen. Had tijdens mijn lectuur voortdurend de neiging van alles te onderstrepen." (Willem van Zadelhoff)



(Ik zit momenteel midden in dit leesfeest - vraag maar aan mijn potlood - en kan u het boek van harte aanraden.)


2) "In oktober zou in de Grote Bellettrie Serie van uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep "Wilhelm Meisters leerjaren" van Goethe verschenen zijn - meer dan 200 jaar oud, maar een onvoorstelbaar actuele, onnozele en net daarom herkenbare roman. Op basis van een drukproef maakte ik in september een lange bespreking voor het tijdschrift De Leeswolf. Toen besloot een manager om de reeks te schrappen, en werd ook De Leeswolf ingekrompen. Benieuwd welke kansen die teksten in 2014 zullen krijgen." (Christophe Van Gerrewey)
 
(Ik wens "die teksten" oprecht het allerbeste toe. Zelf schreef ik jarenlang voor De Leeswolf en buig ik bij deze graag nog eens diep voor de inspanningen van Jen de Groeve en Kris van Zeghbroeck. En wens hen hoe dan ook een gelukkig 2014.) 



3) Nummer 3 is de onmiskenbare en terechte triomf van Stefan Hertmans in 2013. Ik gun het hem van harte.


Geen opmerkingen: