vrijdag 25 juni 2010

Merkwaardige verrassing op het einde van het lezingenseizoen

Soms duiken op lezingen bijzondere mensen op. Zo drukte in Oudenaarde onlangs een zeker Luc Denorme mij de hand. Hij had me al in 2002 (!) aan het werk gezien, en komt telkens luisteren als ik in de buurt moet spreken. Nu sprak hij me voor het eerst aan.
  • Hij had een cadeautje voor me bij. En wat voor eentje! Hij stopte me een Revue de Paris in de hand, 1831-1832, delen 11-12. U kunt zich moeilijk inbeelden hoe groot mijn ontroering was. Dit was dus wel het tijdschrift waarin Honoré de Balzac en Victor Hugo hun boeken in feuilletonvorm lieten verschijnen voor ze als boek van de persen rolde. En dat kreeg ik hier zomaar in mijn handen. En mocht ik zelfs meenemen! (En jawel, ze stonden er allemaal in: Balzac, Hugo, Nodier...).
  • Luc had deze bundeling dubbel: zijn reeks liep van pakweg 1830 tot 1856 (het begin van Madame Bovary in feuilleton had hij net niet, en daar was hij nu al jaren naar op zoek). Een belezen man, een bibliofiel van het zuiverste water. Bedankt voor je vrijgevigheid, Luc.
Begin van een tekst van Victor Hugo over "la peine de mort". Hij was erg gekant tegen de doodstraf.
titelpagina

1 opmerking:

Unknown zei

dat kan deugd doen, zo'n geschenk, geniet ervan Dennis