zondag 21 juni 2009

OOT KWISIEN LITERAIR: vrouwen met rode stylo's en Vital Baeken

De voorbije twee weken waren erg intensief. Dagelijks repeteren ten huize Vitalski, de tekst blokken, herschrijven, botsen op mijn beperkingen. De laatste drie dagen draaide de schrijf-en speelkeuken helemaal op volle toeren. Johan Petit kwam, zag en luisterde. En spuugde zijn charmante, maar niet mis te verstane verdict. Resultaat: tot drie uur des ochtends het hele verhaal omgooien en aanscherpen. Amper enkele uren later volgde de eerste try-out bij gastvrouw Diane Broeckhoven voor een publiek dat welhaast exclusief bestond uit tot de tanden gewapende vrouwen (met bloc-notes en rode stylo’s). Vital was sterk, ik was ellendig. En toen kwamen die overigens best vriendelijke dames met hun bloc-notes en hun rode stylo’s ook nog eens zeggen wat ik allemaal verkeerd gedaan had. Toen ik naar huis ging wist ik niet goed meer wie ik was. De volgende dag zat ik moedeloos en bleek bij Vital in zijn slaapkamer. Hij stond recht, stak een vinger in de lucht, voelde van waar de wind kwam, en vond toen onder zijn bed het ei van Columbus: teruggrijpen naar het interview, de vorm waarin de eerste chemie tussen ons ooit opflakkerde. Des avonds zagen vijftig aanwezigen hoe deze keer de saus wel pakte. Ik in mijn element, en Vital die zich onweerstaanbaar tot zijn bijna naamgenoot en legendarische chefkok Vatel metamorfoseerde. Oot kwisien literair! De opluchting was zo groot dat ik plots weer wist wie ik was.
Vitalski is niet alleen een man met een indrukwekkende, welhaast ondefinieerbare podiumprésence, hij is ook een belezen en allervriendelijkste man die mij stilaan na aan het hart begint te liggen. Vandaag houd ik zondag. Morgen trek ik voor een week naar mijn geliefde klooster in de Stille Kempen om me als een boeteling door het manuscript van O vermiljoenen spleet! te spartelen. Begin juli geef ik het aan mijn literaire slavendrijver Harold Polis en mijn spitsbroeder Kaiser Kris. Vervolgens neem ik enkele weken vakantie. En dan neem ik de draad weer op met opperkok Vatelski... euh Vitalski.
  • PS: Dank aan Diane voor de gastvrijheid, alsook aan Saskia, Valérie en Els voor de catering en omkadering. En aan de dames bij Diane die voor een catharsis zorgden.
  • Foto's: Philip Goldface en Coraline Soulier.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat leuk om lezen: de making of van jullie "Oot Kwizien Literair". En wat leuk voor jou: ei van Columbus gevonden (en waar dan nog!), jezelf teruggevonden.

Bij Diane Broeckhoven ... in het begijnhof? Haar neef heeft bij me in de les gezeten - in de tijd toen we haar "Meneer Jules" lazen en "Zwanendrift", en we met zijn klas haar foto bewonderden op die auteursportrettenexpo op de Boekenbeurs. We hebben haar nog willen interviewen, maar het kwam er maar niet van. Jammer he.

En je zomerplannen dan! Met "Vermiljoenen spleet" in de Stille Kempen: hot, hotter, hottest. (30° voorspeld!) Veel plezier en een fijne vakantie! Het leven is mooi!