Dit artikel (met bovenstaande titel) staat vandaag in De Morgen. Van de hand van Joost Houtman. Een zoektocht naar een verklaring van het succes van het boek. Tegelijk een verkapte biografie. Mooi om te lezen hoe het allemaal ook alweer juist gelopen is. U kunt hier de pdf-versie
lezen. Aan de foto in de krant te zien, wordt het tijd dat ik even ga
uitrusten. Nog een weekje doorwerken en dan gaat de riem er ook
effectief af.
Bart Van Loo is alomtegenwoordig in de media om zijn nieuwste boek te promoten. Het levert de ijverige spring-in-'t-veld spectaculaire verkoopcijfers op. Nochtans is Chanson een boek over Franse liedjes en geschiedenis... Een gelukkige samenloop van omstandigheden of gewiekste marketing?
Bart Van Loo verkocht in twee maanden tijd meer dan 10.000 exemplaren van zijn boek Chanson, dat niet alleen in België maar ook in Nederland uiterst lovende recensies kreeg. Zelfs Le Soir kon zijn enthousiasme niet verbergen. Naast het boek ligt er ook een cd in de winkelrekken en loopt er een reeks op Klara. Van Loo liet Ivan De Vadder zingen in De Zevende Dag en herhaalde dat trucje in De Laatste Show met Jan Mulder en Guy Vanhengel. Zelden was een schrijver van non-fictieboeken zo alomtegenwoordig in de media. We vroegen Van Loo en zijn uitgever Harold Polis om hun kaarten op tafel te leggen. D'abattre leur jeu.
Sint-Niklaas, 12 uur. De zaal is gevuld met kwieke senioren. Bart Van Loo steekt van wal. Letterlijk 1 minuut 14 seconden later zingt de hele zaal met hem mee. "Het Franse chanson loopt via een infuus rechtstreeks in uw hart", verklaart hij niet zonder pathetiek. Maar Van Loo is ook een verrassende verteller en wanneer hij het publiek met lichtvoetige eruditie meeneemt naar de Parijse Pont Neuf om via Karel de Grote ("een massamoordenaar met goede smaak") bij France Gall uit te komen, hangt iedereen aan zijn lippen. Gall leidt op haar beurt naar Claude François, maar ook naar Lodewijk XIV en Charles Aznavour. Als Van Loo bij 'Je t'aime moi non plus' zegt dat hij de Fransen de kost niet wil geven die op dat nummer zijn verwekt, roept een aanwezige dame iets te enthousiast uit: "Die van ons ook!" Anderhalf uur later mag Van Loo een hele rist boeken en cd's signeren.
Petit à petit, l'oiseau fait son nid
Volgens uitgever Harold Polis ligt in zo'n optreden de verklaring voor het succes van Van Loo: "Het succes van Chanson komt niet uit de lucht vallen. Meer nog, ik zou zeggen dat het alleen een kwestie van tijd was. Bart Van Loo heeft het onderbewuste van de Vlaming weten aan te spreken. En dat onderbewuste spreekt dus Frans! (lacht) Je mag niet onderschatten hoe lang Bart al aan de weg aan het timmeren is. Hij heeft door de jaren heen een grote credibiliteit opgebouwd. Zijn inspanningen om de Franse cultuur over heel Vlaanderen - en je mag dat letterlijk nemen - uit te dragen wordt eindelijk beloond." Zitten de meer dan lovende recensies voor Chanson er dan niet voor een stukje tussen? "De commerciële waarde van een recensie is heel relatief. Jammer, maar waar. Wil je verkopen moet je als uitgever vooral de nodige aandacht genereren voor een boek. En soms zelfs ensceneren. Dat is geen sinecure. Vrije publiciteit is een schaars goed geworden. Bart is echt wel een uitzondering." Volgens de recente studie 'Do Critics Make Bestsellers? Opinion Leaders and the Success of Books' hangt het succes van boeken inderdaad niet af van recensies, maar wel van visibiliteit en mondelinge reclame.
C'est en forgeant qu'on devient forgeron
"Ik ben in 1996 beginnen lesgeven. Frans. Nu en dan pleegde ik in De Leeswolf een stukje over Franse literatuur. Geïnspireerd door een van die teksten belde de bibliotheek van Merelbeke me op met de vraag of ik een cursus wilde geven over de 19de-eeuwse Franse literatuur. Als een bezetene ben ik beginnen lezen en stelde ik een cursus samen van 150 bladzijden! Het idee alleen al! (lacht uitbundig) En dat allemaal voor de volle drieduizend frank. De twintigste eeuw mocht ik dan een tweetal jaar later komen doen. Dat werd een cursus van tweehonderd bladzijden! Dat labeur is achteraf een godsgeschenk gebleken. Het leverde me een onschatbare fond van kennis op. Ik kwam in 2000 terecht bij het katholieke weekblad Tertio. Hoofdredacteur Bert Claerhout had een groot francofiel hart. Zo mocht ik eens vier krantenbladzijden aan Zola wijden. Bert gaf me ook de opdracht naar Normandië te gaan voor een reportage in de sporen van Maupassant. Toen wist ik: dit is het leven: Lezen! Reizen! Schrijven!" (lacht) Op een verjaardagsfeestje van zijn beste vriend raakt hij met Harold Polis aan de praat. "Om een lang verhaal kort te maken: mijn debuut Parijs Retour verscheen in 2006 bij de voorganger van De Bezige Bij Antwerpen. Ik ben zowat overal in Vlaanderen over dat boek gaan spreken. Om bij manier van spreken elke potentiële lezer uit zijn zetel te halen. Halftijds was ik leraar en daarna was ik de baan op."
Je maintiendrai
Foto: Bob Van Mol. |
(Tekst van Joost Houtman)
- 'Chanson' is een uitgave van De Bezige Bij Antwerpen.
- Vrijdag 16 december is Bart Van Loo te gast in Passa Porta. www.passaporta.be
- Zondag 18 december: van 18 tot 20 uur op Klara.
Oui oui, la bibliothèque de Merelbeque!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Mieke_
Oui oui, la bibliothèque de Merelbeque!
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Mieke_